Daňový poradce Vám poradí s řešením daňových záležitostí

Kancelář Praha:
Tel.: +420 604 675 093

Oprava DPH při vrácení zboží zákazníkem

Otázka:

Zákazník (fyzická osoba, nepodnikatel) od nás v listopadu 2011 koupil zboží. V prosinci 2011 zákazník toto zboží vrátil a z naší strany mu tedy byla vrácena částka, kterou za něj původně zaplatil.

Jak dále postupovat z hlediska DPH - máme vystavit opravný daňový doklad pouze v naší evidenci (v prosinci 2011)? Musíme podávat dodatečné přiznání k DPH? Musíme mu dávat podepsat potvrzení převzetí opravného daňového dokladu?

Odpověď

V případě, že dojde k vrácení zdanitelného plnění, je plátce podle § 42 odst. 1 písm. a) zákona o dani z přidané hodnoty povinen opravit základ daně a výši daně (opravu základu daně a výše daně nelze provést po uplynutí 3 let od konce zdaňovacího období, ve kterém vznikla povinnost přiznat daň u původního zdanitelného plnění).

Pokud plátce neměl povinnost vystavit daňový doklad, což je obecně i případ plnění pro nepodnikatele (viz zejm. § 26 zákona o dani z přidané hodnoty), provede v souladu s § 42 odst. 2 zákona o dani z přidané hodnoty opravu v evidenci pro daňové účely, a to do 15 dnů ode dne zjištění skutečností rozhodných pro provedení takové opravy (např. ukončení reklamačního řízení), opravný daňový doklad se tedy v tomto případě nevystavuje. Oprava základu daně a výše daně je pak samostatným zdanitelným plněním, které se považuje za uskutečněné nejpozději posledním dnem zdaňovacího období, ve kterém plátce opravu provedl (§ 42 odst. 3 písm. c) zákona o dani z přidané hodnoty), dodatečné daňové přiznání se tedy z tohoto důvodu nepodává.

Ing. Pavel Zahradník, 21. 12. 2011

© Ing. Pavel Zahradník 2008 - 2024 | Webdesign: Webmasterova.cz | Grafika: Otakar Korolus